Przykrywając podzespoły metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy wysokich temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można dołożyć też do oleju inhibitory korozji. Wiele olej silnikowy ma też akcesoria w postaci środków czyszczących i dyspergujących, by utrzymać napęd w czystości i zmniejszyć kreowanie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując znacznie większą erozję i zużycie kinetycznych części.

Oczywiście by przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub też pompa zębata napędzana silnikiem pojazdu zajmuje się przelewaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa typy filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na detale ruchome w silniku – wypróbuj Ceramiczny dodatek do oleju. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu zahamowanie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy przygotowuje warstwę izolującą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się prostolinijny kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To naturalnie dzięki należytego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, by przestawić go w inne miejsce, z reguły do powietrza bądź też jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, górnolotny pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w gigantycznych temperaturach. Należy zawsze zwracać szczególną uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją też oleje całoroczne, jakie muszą jednakże spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz