Jeśli palisz, rzucenie palenia jest najważniejszym krokiem, jaki możesz podjąć, aby chronić swoje płuca. Dokument ten omawia, dlaczego i w jaki sposób ludzie powinni rzucić palenie. Jeśli palisz, rzucenie palenia jest najważniejszym krokiem, jaki możesz podjąć, aby chronić swoje płuca. Nigdy nie jest za późno na rzucenie palenia. Twój lekarz może pomóc Ci zdecydować, która metoda rzucenia palenia będzie dla Ciebie najlepsza.

Dlaczego powinienem rzucić palenie? Prawdopodobnie słyszałeś, że palenie może być szkodliwe. Oto kilka sposobów, w jaki rzucenie palenia może być pomocne. Jeśli rzucisz palenie, będziesz: Przedłużysz swoje życie Poprawić swoje zdrowie (Palenie zwiększa ryzyko zachorowania na raka płuc, raka gardła, rozedmę płuc, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, wrzody, choroby dziąseł i inne schorzenia).

Poczuj się zdrowiej (Palenie może powodować kaszel, słabą sprawność fizyczną i ból gardła). Lepiej wyglądać (Palenie może powodować zmarszczki na twarzy, przebarwienia zębów i matową skórę). Poprawić swój zmysł smaku i węchu. Zaoszczędzić pieniądze Jak mogę rzucić palenie? Nie ma jednego sposobu na rzucenie palenia, który zadziała na każdego.

Program rzucania palenia może być dla Ciebie pomocny

Zapytaj swojego pracownika służby zdrowia o programy rzucania palenia w Twojej społeczności. Zanim rzucisz wszystko naraz („zimny indyk”), pomocne będzie ustalenie planu: Wybierz datę rzucenia palenia i przygotuj się do niej. Zapisuj kiedy i dlaczego palisz. Dowiesz się, co wywołuje u ciebie chęć zapalenia. Zapisuj, co robisz, gdy palisz. Planując rzucenie palenia, próbuj palić o różnych porach i w różnych miejscach, aby zerwać powiązania między paleniem a określonymi czynnościami.

Przeczytaj listę przed i po rzuceniu palenia. Znajdź zajęcia, które zastąpią palenie. Bądź gotowy do robienia czegoś innego, kiedy będziesz chciał zapalić. Zapytaj swojego lekarza o możliwość stosowania gumy nikotynowej lub plastrów. Niektórzy ludzie uważają, że te środki są bardzo pomocne. Zapytaj również swojego lekarza o lek beznikotynowy na receptę (np. Chantix® lub Zyban®), który może pomóc w rzuceniu palenia.

Co robić po rzuceniu palenia? W dniu, w którym zdecydujesz się rzucić palenie, zacznij poranek bez papierosa. Nie skupiaj się na tym, co tracisz. Pomyśl o tym, co zyskujesz. (Patrz rozdział poniżej, „Co się dzieje po rzuceniu palenia”). Powiedz sobie, że jesteś wspaniałą osobą, która rzuciła palenie. Przypominaj sobie o tym, kiedy masz ochotę zapalić.

Wypisz swoje powody, dla których chcesz rzucić palenie

Kiedy poczujesz chęć zapalenia, weź głęboki oddech. Przytrzymaj go przez 10 sekund, a następnie powoli wypuść. Miej zajęte ręce. Bazgraj, uprawiaj sport, rób na drutach lub pracuj na komputerze. Zmień czynności, które były związane z paleniem. Zamiast robić przerwy na papierosa, przejdź się na spacer lub poczytaj książkę. Nie noś przy sobie zapalniczki, zapałek ani papierosów. Idź do miejsc, które nie pozwalają na palenie, takich jak muzea i biblioteki. Jedz niskokaloryczną, zdrową żywność, gdy nachodzi cię ochota na palenie. Paluszki z marchewki i selera, świeże owoce i beztłuszczowe przekąski to dobry wybór.

Ogranicz alkohol i kofeinę. Mogą one wywołać chęć zapalenia. Wybieraj wodę, herbaty ziołowe, napoje bezkofeinowe i soki. Ćwicz. Ćwiczenia pomogą Ci się zrelaksować. Spotykaj się z osobami niepalącymi. Uzyskaj wsparcie w procesie rzucania palenia. Z dumą opowiadaj innym o swoich krokach milowych. Co się dzieje po rzuceniu palenia? Po 20 minutach Przestajesz zanieczyszczać powietrze Spada ciśnienie krwi i puls Wzrasta temperatura twoich dłoni i stóp Po 8 godzinach Poziom tlenku węgla we krwi wraca do normy Poziom tlenu we krwi wzrasta Po 24 godzinach Zmniejsza się prawdopodobieństwo zawału serca

Po 48 godzinach Końcówki nerwów przystosowują się do braku nikotyny Twoja zdolność odczuwania smaku i zapachu zaczyna powracać Po 72 godzinach Rozluźniają się oskrzela Po 2 tygodniach do 3 miesięcy Poprawia się krążenie Poprawia się tolerancja wysiłku fizycznego Po 1 do 9 miesięcy Zmniejsza się kaszel, przekrwienie zatok, zmęczenie i duszność Odrastają rzęski, zwiększając zdolność płuc do radzenia sobie ze śluzem, oczyszczania płuc i ograniczania infekcji.

Pij dużo płynów

Twój ogólny poziom energii wzrasta Po 1 roku Ryzyko wystąpienia chorób serca spada o połowę w porównaniu z osobą palącą. Po 5 latach Ryzyko udaru mózgu zmniejsza się do poziomu osób, które nigdy nie paliły. Po 10 latach Ryzyko śmierci z powodu raka płuc spada prawie do tego samego poziomu, co u osoby niepalącej przez całe życie. Zmniejsza się częstość występowania innych nowotworów – jamy ustnej, krtani, przełyku, pęcherza moczowego, nerek i trzustki.

Więcej dobrych wiadomości: Rzucenie palenia poprawia twoją zdolność do oddychania! Nawet osoby niepalące doświadczają z wiekiem spadku pojemności płuc (objętości powietrza, którą jesteś w stanie wciągnąć i siłą wydychać w ciągu jednej sekundy). Możesz jednak zminimalizować ten efekt, rzucając palenie. Jeśli chcesz łatwiej oddychać, im wcześniej rzucisz palenie, tym większą pojemność płuc zachowasz – oto kilka faktów:

Jeśli jesteś palaczem, który od 25 roku życia wypalał średnio 30 papierosów dziennie, pojemność Twoich płuc może zmniejszyć się nieco bardziej niż u osoby niepalącej i do 40 roku życia będzie mniejsza niż u osoby niepalącej. Ponadto, jeśli jesteś palaczem, który jest narażony na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (choroba płuc), pojemność płuc może gwałtownie zmniejszyć się do 65 roku życia, kiedy to prawdopodobnie będziesz często tracić oddech.

Więcej na https://www.novinky.cz/zena/deti/clanek/deti-zavisle-na-nikotinu-zvladaji-odvykani-mnohem-hure-nez-dospeli-22162

Dodaj komentarz